Własny sklep internetowy
Sprzedaż w internecie to żyła złota. Z każdym dniem coraz więcej transakcji przeprowadza się przez internet. Społeczeństwo coraz bardziej ufa e-sklepom, więc perspektywy są naprawdę bardzo obiecujące.
Przed zakładaniem sklepu internetowego należy zastanowić się, co będziemy sprzedawać. Najbardziej powszechne są sklepy związane z domem i ogrodem, najmniej – multimedia, książki oraz delikatesy. Obecnie warto zainteresować się niszową kategorią, bo konkurencja może być zaciekłym rywalem.
Rozważmy kilka scenariuszy naszego sklepu internetowego. Są to trzy generalne schematy z uśrednionymi cenami:
- Skromny – koszty: opłata za hosting, domenę oraz minimalny stan magazynów oraz utrzymywanie urządzeń + platforma CMS z odpowiednią modyfikacją e-commerce – przy takim stanie rzeczy wydatki będą wynosić ok. 250 zł/miesiąc.
- Średni – opłaty za hosting i domenę takie same + większe koszty utrzymania magazynów oraz profesjonalna platforma – koszty rzędu 1000 zł jednorazowej opłaty i 400 zł/miesiąc.
- Profesjonalny – domena i hosting + autorski skrypt – tutaj cena jest bardzo zróżnicowana i może osiągnąć koszty ponad 10000 zł.
Zastanówmy się teraz nad kwestiami prawnymi. Osobiście proponowałbym założenie działalności gospodarczej.
Zalety to mniej inaczej: swoboda w opodatkowaniu, większe dochody oraz swoboda decyzyjna oraz niski koszt działalności. Co do minusów: powolny rozwój e-sklepu, odpowiedzialność całym majątkiem, opłacanie składki ZUS bez względu na bilans zysków i strat i ograniczenie czasowe.
Jaki skrypt sklepu?
Najbardziej popularną drogą jest wybór Systemów Zarządzania Treścią (CMS), która pod odpowiednim motywem i wtyczkami zmieniają się nie do poznania. WordPress lub Joomla jest bardzo korzystnym rozwiązaniem ze względu na niskie koszta oraz prostą obsługę.
Profesjonalne platformy skupione na e-handlu to np. Intelishop, SklepyFirmowe, e-Trade Pro, Shoper, SOTE.
Własny hosting czy sklep hostingowany?
W ostatnim czasie dość popularne stały się sklepy hostowane przez firmy, które udostępniają platformę w zamian za część zysków. Ja odrardzalbym taki sposób – nie mamy przeciez kontroli nad rozwojem swojego sklepu. Zależność nie poplaca. W większości przypadków nie będziemy wprowadzać swoich funkcjonalności. Pamiętaj o tym, że często będziesz musiał dzielić się swoimi dochodami, jeśli wybierzesz sklep hostingowany. W zamian masz za to udostępnioną profesjonalną platformę.
Najlepiej zastanów się i dokładnie przemyśl opcję, którą wybierzesz. Nie ma tutaj złotej zasady – w danym przypadku to jest lepsze, a w danym co innego.
Użyteczność (usability)
Usability to pojęcie, które określa własności produktów, które potem składają się na jakość użytkowania. W tym przypadku naszym produktem jest sklep internetowy. W celu skonstruowania prawidłowej użyteczności, zwróć uwagę na:
- Oprawa graficzna e-sklepu – kieruj się przede wszystkim estetyką. Nie ma nic gorszego od nieuporządkowanego sklepu – nikt nie będzie na nim niczego kupował, no bo po co? Musisz wzbudzić w kliencie pozytywne emocje i zaprezentować swój sklep jako profesjonalne miejsce godne jego czasu (i pieniędzy). Przede wszystkim skup się na logo (odnośnik do strony głównej oraz wizytówka sklepu), wyróżnieniu towaru oraz zaprojektowaniu koszyka – posty, intuicyjny w obsłudze, jasny podział oraz ilość formularzy.
- Wyszukiwarka – konstruując wyszukiwarkę weź pod uwagę użytkownika, któremu zależy na szybkim znalezieniu produktu. Dlatego zaprojektuj prosty mechanizm, który ma możliwość dodatkowego skonkretyzowania towaru (zaawansowane opcje).
- Reklamy, animacje – nie umieszczaj obrazków w środku tekstów – zostaną one potraktowane jako niepotrzebne, nachalne reklamy, więc zostaną pominięte przez użytkownika. Dobrze sprawdzają się proste animacje – ale bez przesady!
- Publikowanie tekstów – zadbaj o odpowiednią strukturę tekstów – przed monitorem ciężko jest potencjalnym klientom wczytać się szczegółowo w długie opisy produktów – postaw na wielopoziomowe nagłówki.
- Formularze – zaznaczaj w nich pola obowiązkowe do wypełnienia i nie stosuj przycisku „Wyczyść”
Wypływamy na rynek
Przedstawię tutaj kilka wskazówek, które pozwolą Ci rozpocząć kampanię reklamową i trafić do potencjalnych klientów.
- Korzystaj ze statystyk – pozwoli Ci to dowiedzieć się, jakie są źródła wizyt oraz docelowe strony. Poznaj współczynnik odrzuceń itp. Najbardziej popularnym i darmowym narzędziem jest Google Analytics.
- Mikroblogi – prosty i jasny przekaz informacji. Buduj swój elektorat!
- Facebook – portale społecznościowe są potężnym narzędziem, które pozwoli Ci rozreklamować swoją markę. Pamiętaj, że im więcej „Lubi Cię” ludzi, tym większe wzbudzasz zaufanie. Prowadź stronę e-sklepu na Facebooku, twórz grupy, organizuj konkursy, dziel się z fanami ciekawymi grami itp. Wszystko sprowadza się do zbudowania pozytywnej relacji pomiędzy Ja a klient. Możesz też prowadzić kampanie reklamowe dzięki bardzo intuicyjnemu panelu reklamodawcy.
- Reklama w Google Adwords – tutaj planuje się całe kampanię reklamowe, z pewnością jest to sposób na dotarcie do największej grupie w jak najkrótszym czasie.
- Programy afiliacyjne – jako reklamodawca za pośrednictwem specjalnych stron internetowych przekazujemy materiały marketingowe wydawcom, którzy docierają do użytkowników. Mamy tutaj wiele rodzajów kampanii – wydawca może dostać pieniądze za rejestracje nowego użytkownika, zamówienie produktu itp. Polecam Netsales i Novem.
- Inny sposób reklamy – można też trafić do klientów poprzez programy typu Admatik i Adtaily – wybieramy sami wydawcę, na stronie które umieszczamy reklamy. Zaletą tego rozwiązania jest bardzo niska cena za emisje przekazu marketingowego.
- Pozycjonowanie – trafianie do klienta bezpośrednio poprzez wyszukiwarkę internetową. Warto wspomnieć, że ponad 90% ruchu pochodzi ze stron typu Google. Do tej lepiej zatrudnić ekspertów.
Internet przeżywa teraz złoty wiek – warto go wykorzystać! Budowa e-sklepu przy odpowiednim przygotowaniu może być konkretnym źródłem dochodów